مبلمان و المان های شهری

مبلمان و المان های شهری، اجزاء و عناصر پر اهمیتی در شهرها هستند که به ایجاد حس هویت شهروندی کمک می کند و راحتی ساکنین شهرها را تأمین می نماید. مبلمان شهری به آن دسته از امکانات و اجزاء می گویند که رابط بین فضای وسیع شهری و انسان ها هستند. مانند نیمکت ها، آب نماها، دستگاه های ورزشی، اسباب بازی کودکان و وسایلی از این دست که آسایش گذرندگان را ممکن می سازد و کیفیت زندگی مردم یک شهر را بالا می برد. المان های شهری، بخشی از زیباسازی شهر ها است که به منظور نمایش فرهنگ آن جغرافیا و در راستای هویت بخشیدن به شهر و ایجاد سیمای شهر صورت می گیرد.

مجسمه ها، نمادها، سردیس ها، تندیس ها و مواردی از این دست، جزوی از المان های شهری می باشند که وظیفه انتقال معنا و مفهوم را دارند. یکی از انواع المان های شهری، انواع هنری آن می باشد که با کمک حجم سازی و استفاده از عناصر هندسی و سازه های فلزی، بتنی، سنگی و … باعث زیباسازی و ایجاد جلوه های بصری در شهر می شوند. المان های بیانی، نوع دیگری از المان های شهری هستند که علاوه بر جلوه های بصری، وظیفه انتقال معنا را نیز به عهده دارند. المان های بیانی باید با بستر و محیطی که در آن به کار برده می شوند، سنخیت و هماهنگی داشته باشند.

مبلمان شهری برای کارایی هر چه بیشتر باید دارای ویژگی های متعددی باشد که شامل این موارد می شوند: مبلمان شهری باید در عین کارایی بالا زیبایی داشته باشد تا علاوه بر ایجاد راحتی برای استفاده کنندگان، روحیه آن ها را نیز بالا ببرد. مبلمان شهری باید برای شرایط جوی متفاوت و تغییرات آب و هوایی، مانند آفتاب تند، گرما، سرما، بارش باران و برف مواردی از این دست، مناسب باشد و مقاومت بالایی داشته باشد. مبلمان شهری باید صرفه اقتصادی داشته باشد و در بسترها و مکان های درست استفاده گردد. به طور مثال استفاده از پل عابر پیاده در خیابانی فرعی و نه چندان پر تردد، نه ضروری است و نه صرفه اقتصادی دارد.

مبلمان و المان های شهری باعث زیباتر شدن چهره شهر می شود و حس تعلق خاطر را در ساکنانش بر می انگیزد. اگر این جزئیات به درستی انتخاب شده و به کار گرفته شوند، باعث بهبود سطح کیفی زندگی شهروندان و رضایت مندی آن ها از محیط اطرافشان می گردند. می توان این طور بیان کرد که مبلمان و المان های شهری، به نوعی بیانگر فرهنگ شهر هستند.