نقاشی دیواری شهری

نقاشی دیواری شهری هنری است که در جهت زیباسازی شهر و بهبود کیفیت زندگی، بر روی پوسته بیرونی شهر، خلق می گردد. نقاشی دیواری شهری می تواند به دلیل تلطیف فضای مدرن و سرد و بی روح ماشینی امروزه بر روی دیوارهای معابر و خیابان ها، تصویر و نقش گردد یا می تواند حاوی پیام و مفهومی باشد که کارفرمایان یا هنرمندان سعی در رساندنش به مخاطبان این هنر که همان شهروندان هستند، داشته اند. یا آنکه نقاشی دیواری شهری می تواند به جهت ارتقا و بالا بردن فرهنگ و سواد عمومی انجام گیرد که در این صورت حاوی بار معنایی تاریخی، اجتماعی، ادبی، هنری، مذهبی و … می باشد. یادمان مفاخر و شخصیت های برجسته ملی و ایرانی نیز می تواند جان مایه نقاشی دیواری شهری باشد.

متریال و موادی که برای نقاشی دیواری شهری به کار برده می شود باید در برابر رطوبت، آب و مواردی مانند آن مقاوم باشد و در اثر تغییرات شرایط جوی، کیفیت خود را از دست ندهد. نقاشی دیواری شهری باید با بستر خود هم خوانی و هماهنگی داشته باشد. یک طرح انتزاعی برای یک پارک یا مرکز فرهنگی و هنری در شهر بسیار مناسب است و قشر در رفت و آمد در آن منطقه و ناحیه را راضی نگه می دارد و به خود جلب می کند ولی همین طرح انتزاعی در یک بافت سنتی قدیمی و مذهبی کیفیت جلوه گر خویش را ندارد و کارکرد مناسبی ندارد و ممکن است مورد بی توجهی قرار گیرد. از آن سو یک نقاشی دیواری شهری با مضمون یادمان مفاخر، ایران باستان، ادبیات کهن و عناصر شاهنامه و مواردی از این دست، در یک بافت سنتی و قدیمی بسیار مناسب خواهد بود و مورد رضایت گذرندگان و ساکنین آن مناطق قرار می گیرد.

نقاشی دیواری شهری باید ابعاد مناسبی نسبت به مفهوم و معنایی که بیان می کند، داشته باشد. باید دیوار مکان مناسبی را برای هر طرح بر گزید و طرح و نقش باید با دیوارهای ساختمان های اطراف هماهنگ باشد و دید مناسبی داشته باشد. یک اثر هنری زیبا که در قالب نقاشی دیواری شهری ارائه می گردد باید تمامی فاکتورهای بالا و موارد تخصصی دیگر را در کنار هم داشته باشد تا ارزش خود را به تمامی نمایان سازد. ما در این مجموعه از بهترین طراحان و مجریانی چیره دست و هنرمند، در کنار طرح ها و نقش های خلاقانه و بهترین متریال و مواد در اجرای نقاشی دیواری شهری استفاده می نماییم.