مرمت بقعه

مرمت بقعه به دلیل سن بالای این اماکن متبرک و تاریخ و گذشته ای که در ساختار آن ها نهفته است، اهمیت فراوانی دارد. بقعه که در گذشته به خانقاه نیز اطلاق می شده است، امروزه به هر اماکن متبرکه و زیارتگاهی که اغلب در بر گیرنده، مقبره و مزار بزرگان است، گفته می شود. بقعه ها از آثار باستانی ارزشمند هر قوم و کشوری محسوب می شوند که علاوه بر ارزش دینی، دارای ارزش تاریخی نیز هستند و شیوه معماری مردمان یک ناحیه را در طول دوره زمانی خاصی نشان می دهند.

به دلیل اهمیت و حساسیت تاریخی بقعه و بنای آن، مرمت این مکان نیز باید با ظرافت و دقت بالا صورت گیرد. بقعه مکانی پر تردد است که به دلیل جنبه زیارتگاه داشتن این مکان در غالب اوقات با ازدحام مواجه است به همین دلیل بسیاری از خسارت های وارده به بقعه علاوه بر عوامل جوی و آب و هوایی و … ناشی از خسارت ها و صدمات انسانی نیز می باشد. افرادی که به مرمت بقعه می پردازند باید به گونه ای این بنا را تجهیز و تقویت نمایند که جوابگوی تردد بالای جمعیت باشد.

از طرفی در مرمت بقعه، بازسازی و نوسازی باید به گونه ای انجام گیرد که مقبره و اماکن متبرکه آسیب نبینند و خدشه ای به آن ها وارد نشود. علاوه بر این نوع و شمایل و المان های به کار رفته در اماکن تاریخی مانند بقعه و دیگر اماکن متبرک، اهمیت تاریخی بالایی دارند و نشان دهنده عقاید و شیوه تفکر مردمان یک کشور در بازه تاریخی به خصوصی هستند و در زمان بازسازی و مرمت نباید آسیب ببینند و نوسازی یا به سازی باید در جهت حفظ آن ها صورت بگیرد.

تیم های اجرایی مرمت بقعه در بسیاری از موارد به تعمیر و اصلاح روشنایی بقعه و دیگر تجهیزات، بازسازی معماری و تزئینات بنای داخلی و بیرونی، اصلاح تأسیسات، مقاوم سازی و استحکام بخشیدن به دیوارها و بسیاری موارد دیگر می پردازند. مرمت بقعه نیاز به دانش آکادمیک و تجربه فراوان دارد و در تیم های اجرایی که برای مرمت بقعه و دیگر آثار باستانی اعزام می گردد هم از متخصصان تحصیل کرده و هم از استادکاران تجربی در کنار هم استفاده می گردد تا دانش و تجربه را در جهت حفظ و نگهداری این آثار باستانی، در کنار هم گرد آورند. مرمت بقعه اگر به دست افراد کار نابلد و بدون امکانات و تجهیزات کافی صورت گیرد، ممکن است باعث ایجاد خسارت به بنا گردد.